RO | EN | HU

europedirect.Institutii si politici Europene, politici ue, politici comune ale uniunii europene, politicile comune ale uniunii europene, politici comune ale ue, politici sociale europene, politici sociale in ue

Peste 200.000 de bursieri Erasmus anul trecut

Erasmus este programul de schimb de studenți cu cel mai mare succes din lume și, conform tendințelor actuale, UE își va atinge obiectivul de a sprijini 3 milioane de studenți europeni de la lansarea programului în 1987 și până în 2012 2013. Cele mai populare trei destinații alese de studenți în 2009 2010 au fost Spania, Franța și Regatul Unit. Spania a trimis cel mai mare număr de studenți în străinătate, urmată de Franța și Germania. În anul respectiv, femeile au reprezentat 61 % dintre studenții Erasmus. În 2009 2010, UE a investit 415 milioane EUR în programul Erasmus.

„Programul Erasmus este una dintre marile povești de succes ale Uniunii Europene. Cifrele cele mai recente vorbesc de la sine: Erasmus este mai popular ca oricând și mă angajez să îi asigur mai multe resurse în viitor. Studiul sau formarea în străinătate favorizează dezvoltarea pe plan personal și oportunitățile de angajare, așadar pe bună dreptate suntem ambițioși atunci când e vorba să investim în tineri”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.

Din totalul studenților care au beneficiat de sprijinul Erasmus în 2009 2010, un număr de 178.000 și au petrecut o parte din programul de obținere a diplomei în străinătate, la o universitate sau la altă instituție de învățământ superior dintr una din cele 32 de țări care participau în perioada respectivă la inițiativa Erasmus (cele 27 de state membre, Croația, Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Turcia. Anul acesta, Elveția a devenit cea de a 33 a țară participantă la Erasmus). Numărul de studenți care aleg opțiunea de studiu a crescut cu 5,7 % față de 2008 2009.

Stagiile efectuate în companii din străinătate au fost sprijinite prin Erasmus începând din 2007 și sunt tot mai populare. În 2009 2010, un număr de 35 000 de studenți (unul din șase, per total) au ales această opțiune, ceea ce reprezintă o creștere cu 17,3 % față de anul precedent.
Valoarea medie lunară a bursei Erasmus primită de studenți a scăzut cu circa 7 %, până la 254 EUR, din cauza numărului mai mare de beneficiari. Cererea depășește semnificativ numărul de burse Erasmus disponibile în majoritatea țărilor participante. Un studiu efectuat în 2010 pentru Parlamentul European arăta că doar 24 % din studenții non Erasmus se declarau neinteresați de un program de studiu în străinătate.

Mai mult, 38 000 de burse au fost acordate personalului universitar și profesorilor pentru a preda sau a se forma în străinătate, cu 4 % mai multe decât în anul precedent.

Context

Mobilitatea în scop educațional reprezintă unul dintre obiectivele cheie ale strategiei Europa 2020 pentru creștere economică și ocuparea forței de muncă, precum și punctul focal al inițiativei Comisiei „Tineretul în mișcare”, care se bazează pe succesul programului Erasmus.
Se estimează că, în momentul de față, 10 % dintre studenții europeni studiază sau se formează în străinătate în cadrul pregătirii lor universitare. 4 % dintre aceștia primesc burse Erasmus. Luna trecută, Comisia și a prezentat planurile referitoare la un nou obiectiv european de creștere a nivelului global al mobilității studenților până la 20 % cel puțin.

Un recent sondaj Eurobarometru (IP/11/567) a revelat că ambiția multor studenți de a studia sau de a se forma în străinătate este zădărnicită de lipsa fondurilor. Conform sondajului, 33 % dintre cei care își doreau să meargă în străinătate nu își puteau permite acest lucru, iar aproape două treimi (63 %) dintre cei care își puteau permite erau obligați să apeleze la finanțare privată sau la economii. „Această constatare subliniază necesitatea de consolidare a programelor noastre de mobilitate, care oferă un raport calitate/preț excelent”, a declarat comisarul Vassiliou.

Studiul sau formarea în străinătate îi ajută pe tineri să își dezvolte abilități pe care angajatorii le apreciază – de la învățarea limbilor străine și o mai bună conștientizare a interculturalității, până la aptitudinile de conducere și adaptabilitate. Mai târziu în viață, studenții Erasmus tind să fie mai dispuși să lucreze în străinătate.

Erasmus a contribuit, de asemenea, la internaționalizarea învățământului superior din Europa și la inițierea îmbunătățirilor în ceea ce privește calitatea, comparabilitatea și transparența cursurilor.

Luna trecută, miniștrii educației din UE au adoptat un plan comun în vederea eliminării obstacolelor din calea mobilității în scop educațional și a stimulării acesteia prin finanțare suplimentară și reforme ale programelor de învățământ.

ANEXE

Toate anexele pot fi consultate la adresa
http://ec.europa.eu/education/erasmus/doc920_en.htm
Anexa 1: Serii cronologice privind mobilitatea studenților Erasmus în cadrul Programului de învățare pe tot parcursul vieții, 2007 2008 – 2009 2010
Anexa 2: Serii cronologice privind studenții Erasmus plecați la studii în străinătate între 1987 1988 și 2009 2010
Anexa 3: Mobilitatea studenților Erasmus plecați și sosiți la studii în străinătate în 2009 2010 (atât studii, cât și stagii). Informații mai detaliate, inclusiv statistici separate privind mobilitatea pentru studii și stagii, se găsesc pe site ul web al programului Erasmus.
Anexa 4: Mobilitatea angajaților plecați și sosiți în străinătate prin Erasmus în 2009 2010 (atât pentru a preda cursuri, cât și pentru formare). Informații mai detaliate, inclusiv statistici separate privind cursurile predate și formarea personalului, se găsesc pe site ul web al programului Erasmus.
Anexa 5: Studenții Erasmus plecați la studii în străinătate ca procent din absolvenții de universitate în anul 2009
Anexa 6: Primele 100 instituții de învățământ superior care trimit cei mai mulți studenți

Persoane de contact:
Dennis Abbott +32 2 295 92 58
Dina Avraam +32 2 295 96 67

Pagini Utile

MEMO/11/375
Programul Erasmus
Fapte și cifre privind Erasmus (broșură)
Statistici privind Erasmus
Recomandarea Consiliului privind mobilitatea în scop educațional
Document de lucru: Noii indicatori de referință privind capacitatea de inserție profesională și mobilitatea în scop educațional